fredag 27 november 2009

Nya friska grepp

Det var lugnt och stilla. Ljudet från den lilla luftfuktaren som brummade i sitt hörn. Någon bil som passerade på gatan utanför. Lisas rofyllda snarkningar. Eller jag har egentligen ingen aning; jag sov ju också. Tills jag plötsligt vaknade.

NEEEEEEJ!

Det var inget jämmernej. Inget nej av rädsla som; Nej, kom inte närmre du elaka monster/drake/häxa - eller vad som nu skulle kunna skrämma Allan. Det här nejet var av en karaktär jag kände väl till och tyckte illa om. Det envisa trotsnejet. Nejet som dagtid betydde att; nu blir det lite mekigare än nödvändigt.
Men nu var det natt. Klockan var strax efter tre och Allan var inte ens vaken. Ändå hördes han högljutt igen och jag förvånades av hur jag kände den bittersura skitpappan inom mig bröstade upp sig när han skrek:

NEJ, JAG VILL INTE. DEN ÄR MIN!

Men han sover ju. Då kan jag väl inte bli arg. Tystnad. En kort stund.

NEJ, DET RÄCKER INTE! DU MÅSTE INTE GÖRA SÅ!

Jag hör, tolkar och förstår precis vad han drömmer. Hör mig själv prata i hans dröm på det där sättet som jag avskyr; Allan, nu räcker det med saft. Nu måste jag gå så får du leka lite själv.
Jag och Lisa såg på varandra och kunde inte hålla tillbaka ett skratt. Så skönt. För det kan ju inte vara annat än humor när ens barn bara fortsätter sin envisa kamp även i sömnen. Och det i flera timmar.

JAG KAN SJÄLV!


___________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Intressant.se

3 kommentarer:

  1. Envis liten rackare!

    Jag tænkte berætta också att nær man kommenterar din blogg så måste man skicka på "Skicka kommentar" två gånger før att det skal funka. Først står det att det inte funkar och att man skal førsøka igjænn senare, å så om man trycker en gång till så går det! jag vet inte om det bara ær før mig det ær så men det ær det nog inte. Så att du vet=) Vissa kanske bara trycker en gång och tænkte "Nehe, det hær gick inte" så får du inte kommentarerna, det skulle ju vara lite tråkigt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju jättetråkigt om det är så. Samma sak hände mig på en helt annan blogg för en stund sen. Kan det vara något övergripande bloggvärldsproblem? Låter kanske lite väl konspiratoriskt. Nu tar jag helg och hoppas att det löser sig av sig själv för jag har ingen aning om hur det skulle kunna lösas ändå.

    SvaraRadera
  3. PS. för mig gick det på första försöket nu i alla fall.

    SvaraRadera