torsdag 19 november 2009

Barn av vår tid

Jag satt och funderade på det här med hur vi uppfostrar barn nu för tiden. Att vi tar in dom i våra liv - låter dom styra och vara med och bestämma. Att vi sätter oss på golvet och leker med dom. Att vi talar till dom som jämnlikar. Kan tänka mig att det förr i tiden var lite mera restriktioner kring hur ett barn skulle sköta sig. Att de kanske skulle lyda och ta ansvar. Leka själva och inte störa. Att de skulle äta upp maten och dessutom låta den tysta mun. Att de skulle vara tacksamma och respektera de äldre. Uppföra sig liksom.

I morse. I hallen. Klockan är strax innan nio men Allan har fortfarande pyjamas på sig. Jag sitter på golvet och lekar galna tröjan - en hysterisk lek som går ut på att tröjan har blivit helt bananas och det enda sättet att få den "normal" igen är att sätta den på kroppen. Sen blir det galna byxan. Galna strumpan. Ni fattar. Men det funkar inte idag. Allan tittar inte mot mig eller den tokiga tröjan utan hämtar istället en låtsastårta som jag gjort åt honom i en av mina kreativa-och-bra-pappan-stunder. Han gillar att kasta tårtor i ansiktet på folk - inspirerad av cirkusclowner. Och vadd kladdar mindre än grädde. Det var en parantes.
Han går rakt förbi mig och öppnar dörren till toan. Där inne ligger Lisa på alla fyra och morgongravidkräks i toastolen. Allan säger att han vill slänga tårtan i hennes ansikte och Lisa ser minst sagt besvärad ut men vänder ändå upp ansiktet och ler; En gång då, säger hon och tårtan kommer flygande. Smack. Allan vill göra igen. Bara en gång till, säger hon för det är på gränsen till vad hon pallar och sagt som gjort. Smack. Sen vänder sig Lisa ner till toan igen och fortsätter sitt kräkande medan Allan nöjt stänger dörren och går förbi mig och min helgalna tröja - in i vardagsrummet och sätter på teven. Jag hör Willie Craaford sjunga Nicke Nyfiken-vinjetten och jag hör att Allan gillar det starkt och tänker inte flytta sig från tevesoffan utan strid.

Det hade sett annorlunda ut under förra seklet. Då fanns ju inte Willie Craaford.


___________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar