torsdag 20 maj 2010

Reklamavbrott

Jag säger a automatik nej till alla erbjudanden om att göra reklam på bloggen. Det är mest barnklädesfirmor på nätet som hör av sig och vill att jag ska starta upp en tävling och så bjuder dom på något menlöst till pris om jag länkar. Jag säger nej för jag ser inte vad jag själv får ut av det - annat än en förlorad värdighet. Jag vill liksom skänka er sköna ord och spännande meningar utan att det plötsligt dyker upp en länk till något företag. Faktum är att jag inte är mycket för reklam överhuvudtaget. Jag är starkt besluten på att flytta ut på landet - till skogen - för att slippa att hela tiden bli påprackad saker så fort man öppnar dörren. Ironiskt nog jobbar jag med reklamfilm. Det är min dubbelmoral. Det är det som gör mig till människa.
För några veckor sedan satt jag just på en reklamfilmsinspelning - och bredvid mig satt regissören (som också är en känd artist) och jag hade fått en hang up på en av hans låtar. Den bara pågick i mitt huvud utan möjlighet att stänga av eller sätta på paus. Så fort jag slutade tänka på att jag absolut inte fick sjunga den högt så gjorde jag det; I just wanna be... Och sen hörde jag mig själv och förstod att jag sjöng ut och inte in i mitt huvud. Jag förbannade mig själv och bet mig i tungan. Inte sjunga, Kalle, du får för i helvete inte sjunga, tänkte jag och sjöng högt och i ton; I just wanna be, the one you... TYST!

Ja, det var i alla fall då mailet kom. När jag satt där och försökte hålla käften plingade det till i datorn och det kom ett erbjudande från www.oiidesign.se. Skillnaden var att erbjudandet faktiskt innehöll något till mig. Och att Oiidesign faktiskt säljer väldigt snygga kläder som inte är blå pojk- och rosa tjejkläder utan bara barnkläder. Och sånt gillar jag. Och sen har Oii ett stort ekologiskt sortiment, vilket jag finner viktigt, och även där så ser kläderna väldigt bra ut. Så brukar det inte vara, tänkte jag nöjt, tappade fokus och sjöng; I just wanna be - your number... men så TYST!

Så nu har jag lite ångestkval här. Om jag upprätthåller vad den fantastiska barnklädessaijten OiiDesign ber mig göra så får jag rabatter. Men jag går emot det jag tidigare bestämt att min blogg alltid ska vara; fri från reklam.

OiiDesign.

Å andra sidan har jag bloggat länge nu utan att jag tjänat ett ruttet korvöre på det. Bara givit och givit och givit. Borde man inte få någon slags belöning då? Och jag är faktiskt rätt fattig ska ni veta. Men stark och stolt i mina värderingar. Men då kontrar OiiDesign med att påstå att 95% av alla som handlar där är mammor och så skevt kan det ju inte vara tycker man ju. Och då har OiiDesign en pappakampanj så alla pappor som handlar där får 10% rabatt. Det är ju sjukt bra - för då kan alla ni mammor som läser det här be era snubbar handla istället för er så blir det billigt.

Nej, Jag vet faktiskt inte. Det är för svårt för mig det här. Jag tycker att ni - mina kära läsare - får avgöra om jag ska haka på det har eller inte. Det är ju ändå ni som får kämpa er igenom alla länkarna och budskapen. Och ha då i åtanke att det är snygga kläder det handlar om. Ha också i åtanke att det denna gång är bara jag som får något och inte ni - mer än massa länkar till fin fina grejer då. Banna mig gärna också om ni tycker jag är dum som tackar nej till giftbags som ju faktiskt är till er. Men tro mig; det är bara skit. Inte alls som Oii. Och pappor; passa på att handla nu - pappakampanjen håller på maj ut.

Och inte nog med det... om ni beställer inom...nej. Nog får vara nog. I just wanna be, your no 1 swartskalle! (Grym låt ju!) Tyst, nu räcker det!


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Intressant.se

1 kommentar:

  1. ... om ni beställer inom 10 min så lägger dom även till ett par träskor i plast. Röda för dom stora och blå för som små, så skynda på, skynda på för.....

    ja nu är det nästans tur att se vad dom lägger på haha

    SvaraRadera