tisdag 18 maj 2010

En Fan på väggen

Jag sitter just nu på ett tåg. Eller snarare; Jag sitter just nu i mitt vardagsrum - men när ni läser detta sitter jag på ett tåg då inlägget ska schemaläggas och publiceras helt av sig själv. För jag tänker att det inte kommer finnas utrymme för bloggande på tåget som ska ta oss från Stockholm till Göteborg. Jag tänker att det kan gå stökigt till. Att Milla, just när ni läser detta, gråter som en galen - tröstlöst och ursinnigt. Och att jag sitter besvärat och ser mig omkring. Skjuter urskuldande blickar hit och dit för det är ju jobbigt när det sitter ett barn och skriker på ett tåg. Det tycker jag ju även själv; att när man någon gång sjunker ner i ett tågsäte utan att ha några egna barn med sig - och så hör man en stressad förälder bakom sig och en antydan till ett spädbarnsvredesutbrott - då suckar man kanske för tågresan är ju en del av målet. Så tycker jag i alla fall. Men samtidigt så är det ju så att också barn måste förflyttas. Och tåg är ett förbannat bra sätt att förflytta barn på. Så hur störd man än är så kan man inte göra något annat än att höja volymen på vad du nu lyssnar på och hoppas att gråten faller in i rytmen. Gilla läget.
Men nu - i stunden detta betraktas av dina ögon - är det alltså inte jag som störs utan jag som stör. Tycker jag. Antagligen stör jag förresten inte längre för Lisa har nog vid det här laget börjat amma Milla till tystnad.
Men då sätter ju Allan igång - när vi efter tre minuters resa stannar i Flemingsberg hörs hans stämma; Ska vi gå av nu? Är vi framme snart?
Nej, det är tre och en halv timma kvar, Allan? Vill du ha en bulle? Och så startar denna resa som ska ta oss till en efterlängtad och ständigt uppskjuten paus från det normala. En semester. Eller snarare; så kanske det startar. Det vet jag ju förstås inte för jag sitter ju inte på det där tåget än. Jag sitter ju här, i mitt vardagsrum, och målar fan på väggen. Varför gör man såna målningar?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar