måndag 12 april 2010

Allans topp 10 - sömn

"Han är så söt när han sover - själv har jag inte fått mig en blund". Den gamla Bo Kaspersraden går väl att applicera på alla småbarnsfamiljer. Och nu tänkte jag så här - eller egentligen var det inte jag som tänkte för jag twittrade ut en undran som löd; Idag har jag dåligt med tid och måste skriva ett kort inlägg. Hur gör man? Och då kvittrade Smulgubbe klokt att vad man gör är att man lägger ut en bild.
Och det lät ju bra, tänkte jag och började kolla igenom min bildbank på 10 000 bilder. Efter en stunds skrollande upp och ner bland alla olika versioner av Allan kom jag fram till detta. Och så här, tio timmar senare inser jag att detta kanske är det det längsta inlägg jag någonsin skrivit - i alla fall mätt i decimeter.

ALLAN TOPP 10 - SÖMN

10. Pappan

Ja, här är det ju faktiskt jag som sover, därav den dåliga placeringen. Men jag kände att det ändå säger något om Allan och jag tycker ju att hans kram är så fin och jag kan erkänna att det kanske är lite av en skytbild bara och att den borde inte varit med. Förlåt.

9. På väg.

Nu är det faktiskt så att på den här bilden sover inte Allan - men han är jävligt nära. Han kämpar med alla sina små krafter för att hålla sig vaken - men det är svårt. Han glider sakta framåt och ögonlocken är tunga som bly och när väcks av den blöta vadderade pinnen sträcker han på sig och ser förvånad ut. Sekunden senare är han på väg igen. Ut i regnet, in i sömnen, mot pinnen.

8. Fyllegrodan

Egentligen är det väl inte skitkul med den här bilden Men han ser bara så däckad ut där han ligger på en madrass på golvet. Och så hans luggslitna katt och rock t-shirt. Hade jag inte vetat bättre hade jag kunnat tro att Jack Daniels var inblandad. Men det är han inte. Det var bara välling i flaskan.

7. Djupsömn

Det är något med uttrycket. Något som säger mig att om jag skulle bli tvungen att väcka honom i denna stund. Typ skrika; Allan, vi har försovit oss. Flyget går om en halvtimme! Ja, men då skulle det vara helt lönlöst. Han skulle inte röra en fena. Hur jag än gastade och vrålade och slog ihop kastrull-lock i cymbalkrashar så skulle han bara ligga där och gapa oberört. Och vi skulle missa flyget.

6. Polarna.

Det är ju så här det slutar ibland. Trångt men hjärtligt. Efter det att man läst en fem sex böcker och sjungit och pratat så blir man trött och för att få honom att inse att nu är det dags så blundar man och låtsas sover - för att föregå som ett gott exempel. Och eftersom att man också är det goda exemplet personifierat så somnar man kvickt och blir liggande tills någon kommer in och avfyrar kamerablixtar mot en.

5. Den ljuva sömnen 1.

Det vilar ett lugn i rummet. Över pojken och runt i kring honom. När man kommer hem sent och finner sitt barn så ljuvligt - det är då man suckar lyckligt och sätter sig tungt bredvid. Och så bara tittar man. Och man skiter i skräpteven eller utelivet eller underlivet eller sexlivet för det som finns rakt framför ens ögon slår allt. Och de små snarkningarna. Ack, de små snarkningarna!


4. Den ljuva sömnen 2


Det här är ju samma sömn som tidigare. Bara att han är mycket yngre och ligger i spjälsäng. Och av ljuset att döma är detta en eftermiddagslur och ingen nattsömn. Men känslan är densamma. Magisk.

3. Smakis-sömnen.

Efter en lång dag i sommarhetta och aktiviteter utöver det vanliga så är det lätt hänt. Och jag tycker inte det är så konstigt för hade någon kört hem mig från jobbet om kvällarna, i en mjuk vagn över kullersten och trottoarkanter så hade jag också slocknat. Även mitt i en klunk smakis. Jo, jag tror det.

2. Sömngångaren.

När man kommer in i rummet och får syn på detta spektakel så springer man ju fort ut igen så att ens ohejdbara skratt inte ska väcka honom. Sen springer man och hämtar kameran. Jag vet ju inte exakt vad som har hänt här. Hur han har tänkt, eller om han har tänkt. Men jag kan tro att han vaknat till, hört oss ute i köket och bestämt sig för att gå upp. Men på vägen ur sängen somnat om hamnat i detta mellanläge. Liksom gett upp halvvägs ur och bara; Äh, skitsamma. Dom kan ha sitt i köket för sig själva. Jag... snark snark.
Fantastiskt!

1. Middagsluren.

Det känns inte som om denna självklara vinnare ens behöver motiveras. Så jag skiter i det och vinkar adjö för idag.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Intressant.se

2 kommentarer:

  1. Och vilket underbart inlägg det blev!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Smulgubbe. Underbart inlägg. Sovande barn har något fridsamt över sig. Underbara bilder. =) Och underbara motiveringar.

    SvaraRadera